10 Jan
10Jan


כיצד להתמודד עם אתגרים בעזרת מדיטציה? אני רוצה לקחת את השאלה הזאת ולענות עליה משני כיוונים: כיצד להתמודד עם אתגרים בחיים בעזרת מדיטציה, וכיצד להתמודד עם קושי שעולה בזמן מדיטציה. 

לפני שאתחיל לענות על השאלות החשבות האלו, אני רוצה לספר לכם קצת על עצמי ועל הדרך שעשיתי עם מדיטציה, אולי זה ייתן לכם מוטיבציה להתחיל לתרגל גם, או שיאיר קצת את הנושא במידה ואתם לא מתרגלים מדיטציה בכלל. אני מתרגלת מדיטציה מגיל ארבע-עשרה, כלומר קצת יותר מעשרים שנה. לא התחלתי בסדנה או במסגרת מסודרת, אלא עם ספר שקראתי שהציע סוגים שונים של מדיטציות. היום זה הרבה יותר פשוט ונגיש, אפשר למצוא הרבה מדיטציות להורדה באינטרנט, בחינם או בתשלום.

לאורך השנים המדיטציה הייתה כלי שאפשר לי להתמודד עם רגשות, להיטען בכוחות חדשים ולעבור תקופות קשות. היום אני רואה במדיטציה חלק בלתי נפרד מחיי, זה הפך לדבר שבשגרה. כמו שאוכלים, ישנים, מתקלחים, אז גם עושים מדיטציה. בימים אלו אני גם לוקחת את התרגול לשלב הבא ועוברת הסמכה כדי להיות מורה למדיטציה.

אחד הדברים המעניינים ששמתי לב אליהם במהלך השנים, שהלמידה הגדולה ביותר מתרחשת דווקא כשיש קושי לשבת ולעשות מדיטציה.  וכאן אני רוצה לענות על השאלה:

כיצד להתמודד עם קושי שעולה בזמן מדיטציה?

בדרך כלל זה מתחיל מהקושי פשוט לשבת ולעשות את זה. התנגדות פנימית. ואם כבר מצאנו זמן והתיישבנו כדי לעשות מדיטציה, אז הקושי יכול להיות בחוסר יכולת להתרכז, במחשבות שנודדות ואי נוחות בגוף. לפעמים הקושי להיות בתוך המדיטציה מתבטא בהירדמות, שזאת צורה נוספת של התנתקות.

וכאן נמצא הדבר המעניין ביותר. חשוב שתדעו שהקשיים האלו קיימים אצל כולם, גם למתרגלים מנוסים יש אתגרים בעת המדיטציה, השאלה היא מה אנחנו עושים אתם. תחושת אי נוחות במחשבה או בגוף לא מגיעה סתם, וחוסר יכולת להתרכז גם הוא לא מגיע סתם. אז הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא להתבונן על הקושי. פשוט לראות אותו ולהכיר בו. לא לנסות בכוח להתגבר עליו. אם הקושי הוא בריכוז, אז אולי נגלה שמסתתר שם משהו, רגש שעולה בנו שלא נתנו לו ביטוי, משהו שמבקש תשומת לב.  אם הקושי מתבטא באי נוחות פיזית, אז נעשה אותו הדבר: נתבונן, נחוש את הגוף ולא נאלץ בכוח מצב שקשה לנו מאוד להיות בו.

לעתים קרובות, לאחר שנאפשר את המרחב לקושי להיות נוכח בלי לכפות פתרון, אז נגלה שהרבה יותר קל לנו לחזור ולהתרכז במדיטציה שרצינו לעשות. ולעתים נגלה שהדבר החשוב והמשמעותי היה ללמוד על הקושי ובכך ללמוד על עצמנו.

חשוב לי לציין שוב ולהדגיש שזה קורה לכולם. ולכן, כשזה קורה לכם, אל תיקחו את זה כסימן שאתם לא טובים מספיק. פשוט תדעו שזה קורה, שזאת דרך ללמוד על עצמנו ושמחר יום חדש.


כיצד להתמודד עם אתגרים בחיים בעזרת מדיטציה?

הגענו לשאלה השנייה, וכאן אני רוצה להסביר כיצד מדיטציה יכולה לעזור לנו בכל תחום בחיים. זאת שאלה מאוד רחבה כי בחיים יש אתגרים רבים ושונים ולכל אתגר אפשר להתאים מדיטציה שתוכל לעזור לנו. מאחר ואני לא יכולה לכסות את התחומים בפוסט אחד, אז אתמקד במשהו כללי אך כזה שמלווה כמעט כל תקופה קשה: מתח.

מדיטציה היא אחד הכלים היעילים ביותר להפגת מתחים. וגם אם יש תקופה קשה שלא מתאפיינת בהכרח במתח, למשל תקופה של אבל, מדיטציה יכולה גם כן לעזור משום שהיא מאפשרת הרפיה.

חשוב להבין שאני לא מתכוונת רק להפגת המתחים ולהרפיה שמתרחשת בזמן המדיטציה עצמה, אלא לעובדה שתרגול מדיטציה באופן קבוע מלמד את הגוף ואת הנפש להרפות. לכן, מי שיתרגלו מדיטציה באופן קבוע יוכלו להתמודד עם מתח, או תחושות קשות אחרות,באופן טוב יותר גם בזמן שהם לא במדיטציה. והדבר הנפלא באמת, שזה יקרה בלי מאמץ נוסף מצידכם.

אם תתרגלו מדיטציה באופן קבוע תוכלו יום אחד להתבונן לאחור ולראות את ההשפעה החיובית של המדיטציה על חייכם ועל היכולת שלכם להתמודד עם רגשות ואתגרים.



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.